Valgkomite 2023

Valgkomiteen for 2023 har bestått av følgende medlemmer i båtforeningen;

• Anne Hovland

• Carl Henrik Huseby

• Arve Kjøll Olsen (Leder)

Innledning

Det fremkom ved siste årsmøte for 2022 ønske fra medlemmer om større rullering av styrerepresentanter i Havnestyret. Argumenter for dette er hovedsakelig for å representere alle båtforeningens medlemmer på en best mulig måte iht vedtekter. Det er et opplagt ønske om å kunne rekruttere representanter som har interesse og nødvendige egenskaper for å fylle de enkelte verv.

Ved en hensiktsmessig rullering og etter ønske fra styret vil båtforeningen kunne ha en kontinuerlig og positiv utvikling basert på forskjellige behov og erfaringer.

Mandat

Valgkomiteen er for årets valg gitt tre mandater.

• Innstilling for godtgjørelse for de respektive styreverv og havneutvalg.

• Innstilling for Styreverv og havneutvalg for 2023 iht vedtekter.

• Innstilling for nytt medlem valgkomite fra årsmøte 2023.

Arbeider i valgkomite

Valgkomite har gjennomført 6 møter med oppstart august 2023 og avslutning januar 2023. Styrets leder har deltatt på 2 møter for informasjon om valgkomiteens fortløpende arbeid.

Valgkomiteen har hatt en vanskelig oppgave i år. I tillegg til mandater til nytt styre er det også gitt oppgave med forslag til honorarer for nytt styre.

Godtgjørelse

Komiteen har brukt mye tid for vurdering av godtgjørelse. Det er synliggjort en del problemstillinger i drøftelser som i seg selv har hatt stor verdi.

Under arbeid med innstillingen har det blitt klart at det mangler noen vesentlige føringer med budsjett og arbeidsinstrukser for de enkelte verv i Styret og medlemmer i Havneutvalget.

Valgkomiteen har på foreliggende grunnlag og etter drøftelser for godtgjørelse valgt å presentere to tilnærminger for Årsmøtet.

1. De enkelte verv skal ha tilnærmet samme godtgjørelse som tidligere, noe korrigert for fri båtplass og kompensasjon for skatteplikt.

2. Alle verv skal godtgjøres innenfor maksbeløp før skatteplikt.

Beløpene i alternativene og eventuelle konsekvenser presenteres ved Årsmøtet for eventuell avstemning dersom grunnlaget finnes tilfredsstillende.

Vurderinger for styreverv og havneutvalg.

Det ble ved ekstraordinært årsmøte vedtatt nye vedtekter for båtforeningen. Det er i vedtektene bestemt ny modell for styre og havneutvalg.

For valgkomiteens har det vært et overordnet mål å sikre at styret og havneutvalg får en sammensetning som ivaretar båtforeningens interesser med rettigheter og forpliktelser på best mulig måte. I tillegg til rullering på verv er det vurdert som like viktig at det også sikres kontinuitet i styrets totale virke. Styrets forskjellige verv krever ulik kompetanse for sikker og hensiktsmessig utøvelse i de respektive verv. Dette gjelder ift organisatoriske, økonomiske og håndverksmessig forståelse. I tillegg er det lagt vekt på styrets totale sammensetning for samarbeide og kompletterende egenskaper. Det har for valgkomiteen blitt lagt vekt på at det er oppgaver også i havneutvalget, ved drift og vedlikehold av havnens anlegg som krever kontinuitet, samtidig som det rekrutteres nye medlemmer.

Valgkomiteen foreslår at årsmøtet behandler endring valgperiode for Leder og medlemmer av Havneutvalg. Leder foreslåes endret til valgperiode 2 år. Medlemmer av Havneutvalg foreslåes endret til valgperiode på 3 år. Dette for å oppnå større kontinuitet og naturlig rullering.

Følgende innstilles iht gjeldende vedtekter for valg til Styret og medlemmer av Havneutvalg;

(Det gjøres oppmerksom på at kandidater som er på gjenvalg kan ønske å trekke seg dersom godtgjørelse vil avvike vesentlig fra eksisterende avtaler.)

Valgkomite for 2023