Årsberetning Gaustad Båtforening 2022

28.01.2023

Årsberetning Gaustad Båtforening 2022

Styret har i 2022 hatt følgende sammensetning:

Leder​​​                  Trond Tvete-Berger

Nestleder​​            Rino Johansen

Havnesjef.           ​​Svein Martinsen

Havneassistent​   Rune Edvardsen Næs

Kasserer ​​            Jon Gunnar Karlsen

Styremedlem​​      Espen Mikalsen

Sekretær​​            Geir Andreassen

Revisorer ​​           Arne Bossum og Svein Andersen

Valgkomite​​         Arve Kjøll Olsen (leder), Carl Henrik Huseby og Anne Hovland

Vedtekts-utvalg​  Sigvart Hovland, Ketil Berger og Geir Andreassen (sekretær i utvalget)

1. Møter:

Det er avholdt 9 styremøter siden årsmøtet 30.11.21. Oppgaver løses i hovedsak av den i styret som har tildelt oppgaven. Noen få saker tas opp til behandling i styret. Hovedsaken i 2022 har vært arbeidet med nye Vedtekter og nytt Reglement for Gaustad Båtforening.

Utvalget som jobbet frem forslag til nye Vedtekter og nytt Havnereglement for Gaustad Båtforening hadde tre arbeidsmøter, et orienteringsmøte med Styret 28.02.22, samt arrangerte et orienterende medlemsmøte 03.03.22 på Vestbygda skole

Det ble avholdt Ekstraordinært Årsmøte torsdag 17.03.22 med kun en sak; presentasjon av forslag til nye Vedtekter for Gaustad Båtforening samt forslag til nytt Havnereglement for Gaustad Båtforening

2. Utført arbeid 2022:

Etter kontroll av kjettinger og moringer, er det innkjøpt og byttet flere kjettinger.Høsten 2022 har det vært jobbet med oppmåling av båtplassene på faste breddemål,målt lengden på utriggerne, og opptegning av alle båtplassene i Gaustad Båtforening. Båtplassene skal nå føres inn i Havne-web for en samlet oversikt.

Det er utført en oppdatering av medlemmenes kontaktinformasjon i Havne-web, innsamlet og ajourført kontaktinformasjon om alle båtplassleietakerne i Gaustad Båtforening. Alle medlemmer fikk tilsendt regning for kontingent på epost før juli-22, og alle båtplassleietakerne fikk dette på epost før nyttår 2022. Fakturering er tenkt kjørt via et faktureringsprogram fra og med 2023

Kameraene i båthavna er nå avgrenset slik at det ikke filmes utenfor Gaustad Båtforenings område

3. Vaktordningen

Vaktordningen ble avviklet før sesongen startet. Det ble bestemt i styret ikke å annonsere dette på hjemmesiden eller facebook-siden, så en del medlemmer gikk og ventet på tildelt vakt. Kamera-dekningen i båthavna er så bra at de fleste forsikringsselskapene godkjenner bruk av kamera som eneste overvåking (Godkjenner kun kamera: Tryg, Gjensidige, If, WaterCircles). De som ennå ikke godkjenner kun kameraovervåkning, krever vakthold hver natt fra første båt legges ut til siste båt tas opp, for å gi rabatt (Storebrand og Frende)

4. Medlemmer

Vi har til sammen 115 medlemmer, hvorav 24 er passive pr 31.12.22. Vi har hatt 30 utleieplasser, 15 slepejolleplasser og hatt ett vinteropplag «utenfra».

Båtplassene ble fra 01.01.23 oppdelt etter faste bredder. Leder av havneutvalg vil presentere fordelingen av de forskjellige båtplassene i bryggene

5. Dugnader

Det har ikke vært arrangert felles dugnad i 2022. Etter de nye vedtektene vil Havneutvalget fremover tildele oppgaver til enkelte med spesiell kompetanse, og noe arbeid vil tilbys medlemmene. Dugnad vil godtgjøres med kr 200,- pr.time

6. Utsetting og opptak

Det har ikke vært felles utsetting og felles opptak med mobilkran i 2022. Grunner er at Årsmøtet 2021 bestemte at Båtforeningen ikke lenger skal betale for deler av regningen. Det har vært noen reaksjoner på dette da det har vært noen få båter som har hatt behov for mobilkran.

Etter de nye vedtektene skal Havneutvalget tidlig sjekke medlemmenes interesse for felles utsetting, skaffe pris, forelegge prisen for de interesserte og så beslutte om det skal arrangeres felles utsetting. De som ved et slik tilbud takker ja, er bundet av egen beslutning. Samme prosess vil bli fulgt når det gjelder opptak.

7. Sosialt / annet

Båtforeningens møterom ble åpnet for bruk av medlemmene før sommeren 2022, men er lite brukt. Det er å håpe at medlemmene ønsker å bruke båthavna mer, og at flere ønsker å tilbringe tid i selve havna. Sammen kan vi skape et aktivt, sosialt miljø

8. Økonomi

Kassereren presenterer regnskapet for 2022. Lånet etter mudringen i 2015 ble nedbetalt ferdig sommeren 2022. Etter vedtak på ekstraordinært årsmøte 24.02.15, skulle det på Årsmøtet etter mudringen var utført, vurderes om kontingenten skulle reduseres igjen. Årsmøtene 01.12.15 og 29.11.16 opprettholdt kontingenten. Årsmøtet 05.12.17 og senere årsmøter nevner ikke dette. Lånet etter mudringen er nå nedbetalt. Styret vurderer det slik at Årsmøtet nå skal vurdere dette spørsmålet om størrelse på kontingenten. Det er vanskelig å sette opp en handlingsplan før inntektsrammene er fastsatt. Grunnet prisstigning og bryggenes fremtidige vedlikeholdsbehov, anbefaler Styret at inntektene holdes på samme nivå som i dag, og at Årsmøtet fastsetter en pris per brutto breddemeter som tar hensyn til dette

9. Styrets arbeidsplan fremover

Fra og med 2023 går Gaustad Båtforening over til å fakturere etter faste brutto breddemeter, med en faktor for lengden på utriggerne. Det er opp til Årsmøtet å fastsette prisen per brutto breddemeter, og hvilket nivå inntektene skal ligge på.

På denne bakgrunn er det komplisert å sette opp en ambisiøs arbeidsplan før de økonomiske rammene foreligger. Styret har satt opp en prioritert arbeidsplan:

- Ferdigstillelse av molo. Prisantydet rundt 300.000,- . Metodevalg og pris bør utredes, men       styret mener arbeidet med å styrke moloen bør utføres

- Kjøpe inn og få montert en liten varmtvannsbereder for å få varmt vann i vasken på toalettet
- Utføre løpende vedlikehold av brygger, utriggere, moringer, kjettinger

Styret har også diskutert muligheten for å planere plassen helt bort til bommen, for å kunne leie ut til opplag. En slik investering i planering kan generere betydelige inntekter på sikt, men Styret holder dette punktet litt tilbake for å sikre at det er penger nok til generell drift og vedlikehold

Styret, 24.01.23